Onze lessen

Hieronder vind je een overzicht van alle Nia Art of Moves lessen. Met je abonnement of strippenkaart heb je vrij toegang tot deze lessen.

Wanneer welke les gegeven wordt vind je op  Rooster.

NIA

Een fitnessprogramma waarbij de helende werking van bewegen centraal staat. Een vorm van sport met respect voor de grenzen van ieder uniek lichaam. Wie NIA volgt is verzekerd van een actieve workout. Terwijl je plezier hebt train je je lichaam in souplesse, kracht, stabiliteit en uithoudingsvermogen!

NIEUW BIJ NIA: AFRO DRUM DANS

Dummen wordt jouw nieuwe favo sport.
Nu denk je waarschijnlijk, drummen? Hoe zit dat dan? Maar geloof mij, het is fantastisch. Je traint je hele lichaam terwijl je ondertussen muziek aan het maken bent. Dit werkt heel inspirerend en motiverend.
Deze nieuwe sport voor jong en oud, is een supergoede dans- en cardiotraining,  en is gefocust op uithoudingsvermogen en ritme. Zoals altijd volgen we ons NIA principe: je traint binnen je eigen mogelijkheden en er is ruimte om jezelf te ontwikkelen.

Je krijgt een eigen Congo met drumstokken.. en vooruit maar. Klinkt dat niet geweldig? Meld je snel aan. Er zijn maar 12 Congo’s.

CHI KUNG – 5 ANIMALS

Chi kung (qi gong) wordt vaak vertaald als ‘werken met energie’, of ‘energietraining’.
De Vijf Dieren Qi Gong imiteert de bewegingen van vijf dieren: tijger, aap, beer, kraanvogel en hert.
Elk dier is verbonden met een element: hout, vuur, aarde, metaal en water en met de organen: lever, hart, milt, longen en nieren.
De Chinese meesters hebben reeds lang geleden (2e eeuw na JC) opgemerkt dat dieren natuurlijk, vloeiend en juist bewegen zonder de minste spanning.
De Vijf Dieren Qi Gong  bestaat uit fysieke beweging die met ononderbroken aandacht en met vloeiende ademhaling wordt uitgevoerd. Elke dierenbeweging kan uitgevoerd worden door alle leeftijden, ook door oudere mensen.
Fysieke beweging uitgevoerd met ononderbroken aandacht en vloeiende ademhaling stimuleert de energie van het lichaam.
Na een tijd regelmatig oefenen zullen lichamelijke en mentale gezondheid verbeteren.
Het lichaam wordt strerker, de gewrichten worden soepeler, vitaliteit verhoogt en mentaal ook.
Cardiovasculaire en ademcapaciteit verbeteren aanzienlijk en organen functioneren beter.

FELDENKRAIS

De Feldenkrais methode is een plezierige lichaamsgebaseerde manier van werken voor meer comfort, balans en flexibiliteit. Met deze aandachtsvolle zachte manier van werken leer je (oude) spierspanningen loslaten en daardoor ervaar je meer soepelheid, plezier en rust in je dagelijkse functioneren en verbetering van fysieke klachten.

“Bewegen met minimale inspanning voor een maximaal effect, niet met spierkracht maar door bewustwording hoe beweging werkt”.


RAJA YOGA/integrale Yoga/meditatie 

De oeroude, integrale Raja Yoga is altijd gericht op het ‘volle hoofd’. Met āsana (yogahoudingen), pranayama (ademtechnieken) en meditatie werk je in mijn lessen aan je energiebalans, laat je los wat niet meer nodig is, spreek je het zelfhelend vermogen van het lichaam aan en vind je ontspanning in jeZelf.

Hoe fijn is het wanneer je de stilte en rust die je aan het eind van de les ervaart, mee kunt nemen de dag of nacht in.

BUIKDANSEN

Buikdansen is een sensuele dansvorm waarbij je je hele lichaam gebruikt. Je komt hierdoor soepel in je vel te zitten, leert spieren kennen waarvan je het bestaan niet wist en je leert ze te bewegen op manieren die je nooit voor mogelijk had gehouden, sierlijk, zacht, vloeiend, vrouwelijk, krachtig, vrolijk en sterk.
Buikdansen is een zoektocht in jezelf en voelt aan als van binnenuit je velletje strelen.

DANCING QUEEN/ZUMBA

Dancing queen gaat om jou.
YOU CAN DANCE!
Je wordt geinspireerd door verschillende soorten muziek en stijlen van dans zoals: Salsa, Tango, Bachata, Modern en Jazz.
Je danst deze stijlen op een leuke en verfrissende manier. Dit zorgt voor een gevarieerde, leuke en perfecte workout.

Het is het niet moeilijk om verder nergens aan te denken.
De docent motiveert je om net dat schepje er bovenop te doen.


DANCING WARRIOR YOGA

Dancing Warrior Yoga is een prachtige adem-gesynchroniseerde reeks van oefeningen die langzaam worden opgebouwd. Je lichaam gaat hierbij van de ene pose naar de volgende pose. De oefeningen hebben betrekking op je hele lichaam en zijn bedoeld om je lichaam en geest te versterken en spanningen te verminderen.
Dancing Warrior Yoga is geschikt voor beginners en gevorderen, jongeren en ouderen. Je bepaalt zelf je eigen tempo en niveau.

De ademhaling is belangrijkste bouwsteen van Dancing Warrior Yoga Class.

Namasté!

NIA SHAPE (op de mat)

NIA shape is de perfecte mogelijkheid om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Het is een pittige les met veel stretch oefeningen.
Verschillende oefeningen versterken onder andere buik, rug en benen. Elke les is er andere muziek.  Muziek activeert al je cellen in je lichaam. Het is het basisprincipe van NIA- Plezier met beweging. En zoals altijd je bepaalt zelf hoe zwaar het is. NIA shape is altijd een gevarieerde les.
Je hersenen worden altijd geactiveerd door nieuwe bewegingscombinaties en laatste vijf minuten rust door medidatie en tijd voor ontspanning.

MINDFULL IN BEWEGING

Heerlijke lessen waarin je door gerichte oefeningen onderzoekt wie jij bent in beweging. Dansen, stromen, bruisen, voelen en ervaren, soepel en zacht maken, het leven vieren.

VIJF TIBETANEN

De Vijf Tibetanen zijn hatha yoga-achtige oefeningen die worden beschreven in het boek Fontein der Jeugd van Peter Kelder. Peter Kelder gaf aan de oefeningen de naam “vijf Tibetaanse rites van verjonging”. Later zou Christopher S Kilham er de naam “Vijf Tibetanen” aan geven in zijn gelijknamige boek, omdat het naar zijn zeggen te zwak en simplistisch klonk.

Het betreft een aantal oefeningen, rites in het boek, van Tibetaanse herkomst. 21 maal per dag uitgevoerd, zou men er volgens het boek opmerkelijk veel vitaler door worden en er jaren jonger uitzien. De Vijf Tibetanen worden ook wel Tibetaantjes of de Vijf Tibetaanse Rites van Verjonging genoemd. De eerste vijf rites vormen de eerste belangrijke stap. Met de Vijf Tibetanen worden volgende oefeningen bedoeld:

  • Eerste Tibetaanse Rite (staande ronddraaiingen)
  • Tweede Tibetaanse Rite (liggende buikspieroefening met de benen)
  • Derde Tibetaanse Rite (kameeloefening uit de yoga)
  • Vierde Tibetaanse Rite (staf-tafeloefening)
  • Vijfde Tibetaanse Rite (omlaag- en omhoogkijkende hondoefening)

De gezonde uitwerking van de Vijf Tibetanen wordt in het boek – naast de lichaamsbeweging – vooral toegeschreven aan het in de juiste snelheid brengen van de ronddraaiende chakra’s. Het boek beschrijft dat de chakra’s tijdens het verouderingsproces veranderen in snelheid, waarbij een vertraging van een van de chakra’s het begin van veroudering zou inluiden en een te snel ronddraaiende chakra zou leiden tot zenuwachtigheid.